A tehetségkutató műsorok, mint a Sztárban sztár leszek, már a sokadik évadukat élik, és bár a The Voice az RTLKlub kínálatában újnak számít, már ezzel a licensszel is volt már próbálkozása a TV2-nek is. A Megasztárt és az X faktort talán bemutatni sem kell senkinek, mert még biztos mindenki emlékszik az egyikre vagy a másikra.

És nem véltetlen, hogy még mindig, minden évben képernyőre kerül valamilyen tehetségkutató műsor, hiszen a tévécsatornák már rég felismerték, hogy ezek a műsorok vonzzák a nézőket.

A közönség érdeklődését elnyerni sosem könnyű, a tehetségkutatók viszont mindig új embereket mutatnak be, olyanokat, akik szokatlanok, megbotránkoztatóak vagy épp különcök, ez pedig mindig vonzó a nézők számára. Nem csoda, hogy a válogatókat többen nézik néha, mint az élő műsorokat.

A tehetségkutatók persze nem a Megasztár és az X faktor nevű műsorokkal indultak el Magyarországon, hiszen a Ki mit tud? már 1962-ben létezett nálunk, utána pedig a Táncdalfesztiválon lehetett megcsillogtatni a tehetségünket.  A kortárs műsorok között olyanokat találunk, mint a már említett Megasztár, X faktor, de biztos sokan emlékeznek még a a Csillag születik, a Rising Star, a Virtuózok, vagy az Ének iskolája c. műsorokra.

De mit adnak ezek a műsorok a tévécsatornáknak, és mit a tehetséges zenészeknek, énekeseknek?

Megéri egyáltalán zenészként manapság tehetségkutató műsorba jelentkezni?

Az X faktort, de már a Sztárban sztár leszeket is érte már az a vád, hogy nem is a tehetségeket keresik, hanem az egyedi karaktereket, akik egy kicsit tudnak ugyan énekelni, de inkább a megjelenésükben, és nem a hangjukban különlegesek. Ebben egyébként lehet némi igazság, hiszen a Sztárban sztár leszekben is sok a dráma, a veszekedés a zsűritagok között megy az adok-kapok, és a fellépők közül sem feltétlen a legtehetségesebb nyeri a műsort.

Érdekes kérdés, hogy ennek vényében miért is érheti meg zenészként, énekesként jelentkezni egy ilyen műsorba?

Nos, ami miatt mindenképp megérhet, hogy egyrészt tapasztalatot lehet szerezni, hiszen nem mindenkinek van lehetőségi kiállni egy nagy színpadra és emberek százai, ezrei előtt énekelni. Ha elég ügyes valaki, akkor ezzel ismertséget szerezhet, és egy élő showba több millió néző ismerheti meg, ez pedig több kaput is megnyithat számára később. Kapcsolatépítésnek tehát mindenképp jó lehetőség.

Amit viszont nem árt tudni, hogy vannak ennek árnyoldalai is. Egyrészt a kamerákra fel kell készülni, tehát arra, hogy lépten-nyomon vesz majd minket egy kamera, másrészt bekerülni egy ilyen műsorba kitartást és türelmet igényel, hiszen sokan jelentkeznek, és még ha tehetségesek vagyunk sincs rá garancia, hogy valóban eljutunk az élő adásig.

A negatív véleményekre is fel kell készülni lelkileg, de akár arra is, hogy olyan szerződést kell aláírnunk, ami nem feltétlen a legelőnyösebb a számunkra.

Nem minden befutott énekes tartja jónak ezeket a műsorokat

Érdekes kérdés, hogy a már befutott zenészek hogyan vélekednek a tehetségkutatókról. Akinek még nincs neve a szakmában, nyilván jó lehetőséget lát ezekben a műsorokban, de nemrég Sipos Péter, az Irigyhónaljmirigy énekes például erősen kritizálta a tehetségkutatókat, szerinte ezek már régen nem a tehetségről szólnak, és már inkább valóságshow-ba hajlanak ezek a műsorok.